به گزارش سینماپرس، علی سرتیپی (مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران و سخنگوی شورای عالی اکران) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به تغییر شیوه انتقال فیلمها به سالنهای سینما گفت: در شیوه جدید به جای استفاده از هارد اکسترنال و حافظه خارجی از بستر اینترنت برای انتقال فیلمها به سالنهای سینما استفاده میشود به شکلی که پخشکننده از داخل دفتر، فیلم را در اختیار سالن سینما قرار میدهد.
وی ادامه داد: گرچه این شیوه نیز نسبتاً امروزی تلقی میشود اما در هر حال میتوان ضریب خطایی برای آن متصور بود. فیلمها به دلایل فنی، کیفی و نظارتی ممکن است بارها در حین اکران نیز اصلاح شوند یا تغییراتی داشته باشند.
تهیهکننده فیلم رحمان ۱۴۰۰ در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلاتی که در اکران این فیلم پیش آمد نیز ناشی از این شیوه اکران است یا خیر، گفت: مشکل ایجاد شده نیز به نوعی نتیجه رویه سنتی در پخش فیلم است. در این روش فیلمها در هاردهای متعدد به سینماها میروند و طبیعتاً امکان خطا و ارسال نسخه اصلاح نشده فیلم هم وجود دارد.
این تهیهکننده سینما گفت: فیلم رحمان ۱۴۰۰ در ۱۴۰ سینما روی پرده رفت که از این میان تنها دو سینما هارد اصلاح نشده را به اشتباه روی پرده فرستادند و همین دو مورد علت توقیف فیلم شد.
وی ادامه داد: در شیوه فعلی باید برای هر سالن سینما یک هارد جداگانه تهیه کرد که با هزینه آمادهسازی فیلم حداقل ۲ میلیون تومان هزینه نیاز بود تا DCP هر سالن سینما آماده شود و وقتی این رقم را در ۱۲۰ سالن سینما ضرب کنیم عدد قابل توجهی میشود اما با شیوه جدید هزینهها بسیار کمتر و امنیت نیز بسیار بیشتر میشود و از اشتباهات جلوگیری میشود.
سرتیپی ادامه داد: از این شیوه در همه جای دنیا استفاده میشود و با توجه به اینکه سیستم بلیت فروشی و نمایش سینماهای کشور به اینترنت مجهز است، در ایران نیز میتوانیم از این شیوه استفاده کنیم و تنها نگرانی قطعی شدن اینترنت است که زمانی که اینترنت قطع شود همه چیز علاوه بر سینما نیز قطع میشود.
سرتیپی افزود: البته بخشی از این کار میتواند توسط بخش خصوصی انجام شود و بخش دیگری از آن نیز نیازمند حمایت بخش دولتی و توسعه زیرساختهای لازم است.
ارسال نظر